Jak widzisz reklamy w Gminie Raszyn?
Trwają prace nad przygotowaniem projektu uchwały krajobrazowej/reklamowej dla Gminy Raszyn. Uchwała ta będzie regulowała zasady sytuowania wszystkich reklam (zarówno w przestrzeni ulic jak i na działkach prywatnych) oraz ogrodzeń i obiektów małej architektury.
Zostanie wprowadzony okres dostosowawczy dla istniejących reklam i szyldów (minimum 1 rok).
Zapraszamy do wypełnienia formularza ankietowego (interaktywna ankieta internetowa) dotyczącego krajobrazu reklamowego całej Gminy Raszyn, która jest dostępna pod linkiem: https://forms.gle/F7RS7Lyg8sFYEgVa7
Ankieta ma na celu poznanie opinii osób mieszkających w Gminie Raszyn, prowadzących tam swoje działalności oraz osoby goszczące tu czasowo, którym zależy na tym aby mieć swój wkład w zmiany krajobrazu Gminy.
Odpowiedzi wyłącznie w formie elektronicznej przyjmujemy do dnia 10 lipca 2023 roku (poniedziałek do godziny 23:59).
Uchwała, która jest opracowywana na podstawie analiz, realizowanych przez firmę Projekt: Miasto, która tworzyła podobne dokumenty dla innych gmin i miast w Polsce. Hasłem przewodnim dokumentu jest zawsze: "porządkujemy przestrzeń". Takie podejście - które zapewnia wypracowanie optymalnego kompromisu między potrzebą odzyskania ładu przestrzennego i interesami działalności używających reklam. Nie chodzi o likwidację nośników, tylko o ich spójną ekspozycję. Obecna sytuacja - chaosu reklamowego - jest niezwykle szkodliwa dla jakości życia mieszkańców. Następuje przebodźcowanie, co podnosi poziom stresu i w konsekwencji przekłada się na gorsze samopoczucie.
Proponowane w konsultacjach są 3 warianty:
- wariant I - równe zasady dla całej Gminy
- wariant II - swoboda gospodarcza kręgosłupem gminy (luźniejsze zasady dla Alei Krakowskiej i ul. Mszczonowskiej)
- wariant III - ochrona najcenniejszych obszarów (wyższe obostrzenia dla centrum Raszyna, Falenty oraz Sękocin Stary i Sękocin Las)
Pierwszy wariant zakłada brak podziałów na obszary – dzięki temu na obszarze całej gminy Raszyn obowiązywałyby identyczne zasady, zdecydowanie porządkujące przestrzeń. Różnice w terenach byłyby oparte o funkcje zaplanowane lub istniejące na danych nieruchomościach lub o parametry urbanistyczne (np. wielkość nieruchomości). Zachowana byłaby równość wobec przedsiębiorców i właścicieli różnych nieruchomości (uwzględniając różnice przestrzenne) oraz sam dokument miałby prostszą strukturę.
Drugi wariant zakłada dopuszczenie większej swobody w sytuowanie szyldów i nośników reklamy w ramach istniejącego układu liniowego i obecnych potrzeb ekspresji reklamowej. Wyodrębnienie najbardziej problematycznego krajobrazu liniowego, poprzez wyznaczenie tam specjalnych zasad, mogących pogodzić zapotrzebowanie na „dużą reklamę” przy zachowaniu podstawowych zasad kompozycji zakreskowanego obszaru pozwoliłoby na wprowadzenie odrębnych zasad dla reszty gminy – oddalonej od głównej drogi, posiadającej bardziej przyjazny charakter przestrzeni. Jednak wyznaczenie sensownych, sprawiedliwych granic przy takim, liniowym założeniu będzie skomplikowane.
Trzeci wariant zakłada ochronę i zapewnienie możliwie wysokiej jakości przestrzeni publicznych dla obszarów o walorach historycznych i przyrodniczych oraz ochronę najistotniejszych osi widokowych przy zachowaniu takich samych zasad dla reszty gminy niezależnie od stopnia zurbanizowania.
Zachęcamy do wzięcia udziału w ankiecie!