Koncepcja rozbudowy ul. Grudzi na odcinku 3,1 km od drogi powiatowej nr 3121W – ulicy Warszawskiej w miejscowości Dawidy do drogi powiatowej nr 2844W – ulicy Falenckiej w miejscowości Falenty Duże
Koncepcja rozbudowy ul. Grudzi ma za zadanie określenie optymalnego przebiegu drogi gminnej pod względem ekonomicznym i społecznym oraz pod kątem obowiązujących przepisów technicznych.
Zakres opracowania obejmował propozycję budowy jezdni, drogi dla pieszych oraz ścieżki rowerowej, propozycję zatok przystankowych transportu zbiorowego, propozycję skrzyżowań i połączeń z innymi drogami oraz propozycję budowy systemu odwodnienia, oświetlenia drogowego i kanału technologicznego.
Koncepcja zakłada podział inwestycji na 2 etapy w tym:
etap-1 odc. Warszawska – Droga Hrabska;
etap-2 odc. Droga Hrabska – Falencka; w tym etapie przewidziano rozbudowę drogi w nowej lokalizacji (klasy „Z”) oraz rozbudowę istniejącego pasa drogowego (klasy „L”).
W zakresie dowiązania ul. Grudzi do dróg powiatowych ujęto budowę skrzyżowań typu rondo.
Planowany przebieg drogi generalnie został dostosowany do ustaleń obowiązujących na przedmiotowym obszarze miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z wyłączeniem skrzyżowań z drogami powiatowymi oraz wybranych odcinków na których zachowanie ciągłości drogi byłoby niemożliwe.
Realizacja inwestycji będzie wymagała wprowadzenia zmian w przebiegu linii rozgraniczających ulicy Grudzi, w tym pozyskania terenu na potrzeby pasa drogowego poprzez podział poszczególnych nieruchomości wyszczególnionych w koncepcji w trybie Ustawy o szczególnych zasadach realizacji inwestycji drogowych „ZRID”.
Na odcinkach ul. Grudzi, dla których w bezpośrednim sąsiedztwie występują tereny U/MN oraz R ustalono klasę techniczną „Z”, w tym jezdnię o szer. 6,0 m, obustronne chodniki, drogę rowerową oraz wyposażono w zestawy pełnowymiarowych zatok autobusowych w rejonie skrzyżowań. Na odcinku ulicy Grudzi wzdłuż którego występują tereny MN ustalono klasę techniczną „L” w tym jezdnię o szer. 5,5 m oraz jednostronny chodnik.
Określona w koncepcji lokalizacja jak i klasa techniczna zjazdów do poszczególnych nieruchomości została ustalona wstępnie na podstawie stanu własnościowego tych nieruchomości, ich bieżącego stanu i rodzaju zagospodarowania, a także przeznaczenia w/g MPZP. Na etapie sporządzania projektu budowlanego dokładna lokalizacja jak też parametry techniczne poszczególnych zjazdów zostaną ustalone na podstawie szczegółowej analizy własnościowej oraz uzgodnień z mieszkańcami.
W celu zapewnienia dostępu do dróg publicznych dla nieruchomości położonych w bezpośrednim sąsiedztwie 3-wlotowych skrzyżowań typu rondo tj. ul. Grudzi/ Warszawska oraz Grudzi/ Falencka w koncepcji ujęto budowę dróg serwisowych (dodatkowych jezdni) do obsługi terenów przyległych do obu w/w dróg powiatowych. Drogi te mają charakter wyłącznie dojazdowy bez kontynuacji przejazdu i są zakończone placami służącymi do zawracania.
W ulicy Grudzi docelowo na wszystkich odcinkach objętych opracowaniem przewiduje się wprowadzenie „strefy zabudowanej”, dla której standardowo obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h.
W ulicy Grudzi zaleca się wprowadzenie następujących zasad ograniczenia tonażowego (stanowiącego kompromis pomiędzy strefą zabudowy mieszkaniowej ekstensywnej przy jednoczesnym zapewnieniu obsługi komunikacyjnej dla obszarów usługowych) dla ruchu kołowego:
- odc. etap-1 (kl. „Z”): ograniczenie DMC do 10t (z wył. poj. komunalnych, autobusów i udokumentowanego dojazdu do posesji);
- odc. etap-2 (kl. „Z”): ograniczenie DMC do 10t (z wył. poj. komunalnych, autobusów i udokumentowanego dojazdu do posesji);
- odc. etap-2 (kl. „L”): ograniczenie DMC do 3,5t (z wył. poj. komunalnych i udokumentowanego dojazdu do posesji).
Dla zapewnienia ciągłości bezpiecznej komunikacji pieszej w punktach węzłowych ulicy (skrzyżowania) przewidziano zlokalizowanie oznakowanych przejść dla pieszych o szer. 4,0-5,5 m. Dla ścieżki pieszo rowerowej oraz chodników i dróg rowerowych zastosowano przejścia z przejazdami o szer. łącznej 5,5m. Na skrzyżowaniu ul. Grudzi i projektowanych 4KD oraz 9KD w rejonie rz. Raszynki z uwagi na planowaną generalną przeprawę ruchu pieszo-rowerowego przewidziano budowę sygnalizacji świetlnej sterowanej akomodacyjnie w układzie izolowanym. Sygnalizacja bedzie wyposażona w system sygnałów dźwiękowych.
W koncepcji przedstawiono lokalizację planowych nasadzeń drzew w układzie szpaleru w pasach zielni położonych wzdłuż granicy pasa drogowego. Stosowane odcinkowo szpalery drzew pozytywnie wpłyną na estetykę krajobrazową, a z czasem będą pełnić funkcję separacyjno-izolacyjną zarówno akustycznie jak i wizualnie. Ponadto zaleca się nasadzenia krzewów i bylin w grupach liniowo lub szeregowo w zależności od wybranej lokalizacji i dostępnego na nim miejsca.