Modernizacja oświetlenia w gminie Raszyn – fakty kontra zarzuty | Gmina Raszyn

Modernizacja oświetlenia w gminie Raszyn – fakty kontra zarzuty

Modernizacja oświetlenia w gminie Raszyn – fakty kontra zarzuty

Nawet 2 mln złotych rocznie – tyle gmina Raszyn zaoszczędzi dzięki modernizacji oświetlenia w gminie Raszyn. W najbliższy czwartek nastąpi otwarcie ofert złożonych w przetargu. To przejrzyste postępowanie, w którym zainteresowani mogli zgłaszać pytania i uzyskiwali na nie odpowiedzi, co gwarantowało równe traktowanie uczestników. Tymczasem radny Dariusz Wieteska bezpodstawnie formułuje zarzuty ustawienia przetargu.

W ostatnich dniach radny Dariusz Wieteska publicznie kwestionuje prawidłowość przetargu na modernizację oświetlenia publicznego w gminie Raszyn.

Zarzuty radnego Wieteski

W nagraniach opublikowanych 25, 26, 27 i 28 lipca br. radny Wieteska wskazuje, że ogłoszony 8 lipca br. przetarg faworyzuje jednego z producentów opraw. Zdaniem radnego, przemawia za tym wymóg jednego dostawcy wszystkich typów lamp, wskazanie rysunków opraw w dokumentacji oraz podniesienie parametru efektywności świetlnej do 140 lm/W.

Jak twierdzi radny Wieteska, przetarg powinien zostać „anulowany” również dlatego, że modernizacja oświetlenia publicznego nie uwzględnia wdrożenia systemu zarządzania oświetleniem, który – według niego – mógłby przynieść dodatkowe 30% oszczędności.

O co chodzi w tym przetargu?

Przetarg dotyczy kompleksowego wykonania robót budowlano-montażowych inwestycji, które polegają na modernizacji oświetlenia ulicznego na terenie gminy Raszyn. W praktyce chodzi m.in. o:

  • wymianę opraw sodowych na energooszczędne oprawy LED, z fabrycznie wgranym profilem redukcji mocy,
  • wymianę skorodowanych oraz znajdujących się w złym stanie technicznym wysięgników,
  • czyszczenie i malowanie wysięgników, które nie podlegają wymianie,
  • wymianę zabezpieczeń oświetleniowych,
  • wymianę przewodów od bezpieczników do opraw,
  • wymianę zacisków odgałęźnych,
  • opracowanie projektu wykonawczego modernizacji rozdzielnic oświetlenia ulicznego tzw. SO,
  • modernizację rozdzielnic oświetlenia ulicznego na podstawie opracowanego przez Wykonawcę projektu wykonawczego,
  • demontaż i utylizację wymienionych opraw, skrzynek, wysięgników i pozostałego osprzętu,
  • inwentaryzację infrastruktury oświetleniowej objętej zamówieniem z naniesionymi zmianami wg stanu powykonawczego i wymagań Zamawiającego.

Modernizacja oświetlenia ulicznego w gminie Raszyn ma na celu znaczną poprawę efektywności energetycznej systemu oświetlenia przy zachowaniu odpowiednich standardów natężenia oświetlenia zgodnych z normami PN-EN 13201.

Korzyści z modernizacji oświetlenia ulicznego

Oszczędności na poziomie 2 mln złotych rocznie to nie jedyne korzyści z modernizacji oświetlenia ulicznego.

Realizacja inwestycji oznacza również lepszą jakość światła, poprawę bezpieczeństwa i komfortu mieszkańców, zmniejszenie emisji CO2, brak szkodliwych substancji, ograniczenie liczby odpadów oraz obniżenie kosztów utrzymania dzięki trwalszym oprawom i niższym kosztom serwisu i wymiany.

Przetarg w pełni transparentny

Przetarg na modernizację oświetlenia ulicznego w gminie Raszyn został ogłoszony 8 lipca 2025 roku – pełną dokumentację można znaleźć: tutaj. W toku postępowania podmioty zainteresowane udziałem w przetargu mogły zgłaszać pytania na interesujące kwestie. Pozwalały one na doprecyzowanie oczekiwań względem oferentów.

Najpierw modernizacja, potem system sterowania

Inwestycje związane z oświetleniem publicznym wiele gmin realizuje etapami – najpierw stawia się na modernizację i obniżenie mocy oświetlenia, a następnie na jego automatyzację. Powód? Oszczędności z pierwszego etapu dają możliwość sfinansowania rozwoju systemu w przyszłości.

Redukcja mocy o ok. 70%

Modernizacja z zastosowaniem opraw LED pozwoli na redukcję mocy zainstalowanej o ok. 70%. To zaś przełoży się na natychmiastowe i znaczące oszczędności.

Każda oprawa będzie posiadać fabryczny profil redukcji mocy o 20–25%, co dodatkowo obniży koszty energii – przy zachowaniu norm bezpieczeństwa i wymagań oświetleniowych.

Uniknięcie obciążeń dla budżetu

Dalsza redukcja mocy poniżej 30% byłaby ryzykowna – grozi bowiem niespełnieniem norm oświetleniowych, co może zagrażać bezpieczeństwu mieszkańców.

Nie można przy tym zapominać, że system sterowania oświetleniem wiąże się z dodatkowymi kosztami inwestycyjnymi i operacyjnymi (licencje, abonamenty, obsługa, serwis), które obecnie byłyby obciążeniem dla budżetu.

Integracja z systemem sterowania możliwa na każdym etapie

Co ważne, oprawy oświetlenia, które zostaną wykorzystane podczas modernizacji, są przygotowane do integracji z przyszłym systemem sterowania (zasilacze zgodne z protokołem DALI-2), co umożliwia jego wdrożenie w kolejnym etapie – bez dodatkowych kosztów wymiany opraw.

Bezpodstawne zarzuty radnego Wieteski

Całkowicie bezpodstawny jest również ten zarzut radnego Wieteski, który dotyczy rzekomego faworyzowania firmy LUG. Chodzi o wymóg jednego producenta opraw, wskazanie rysunków w dokumentacji oraz wysoką norma efektywności świetlnej (140 lm/W). Dlaczego?

Po pierwsze, nie ma wymogu stosowania opraw jednego producenta we wszystkich typach opraw. Wymóg ten został zmieniony w trakcie postępowania w wyjaśnieniach do SWZ z dnia 21 lipca 2025 r. Obecnie istnieje jedynie wymóg, aby oprawy w ramach jednego typu (tj. oprawa drogowa, oprawa dekoracyjna, oprawa parkowa) pochodziły od tego samego producenta. Zapewnia to spójność systemu, łatwiejszy serwis oraz niższe koszty eksploatacji.

Co więcej, w toku postępowania na pytanie jednego z oferentów padła bardzo konkretna, rzeczowa odpowiedź: „Zamawiający nie wskazuje konkretnego producenta ani modelu oprawy – wymagania zawarte w SWZ i OPZ mają charakter funkcjonalno-techniczny i są niezależne od oferty konkretnego producenta (…). Zamawiający podtrzymuje swoje wymagania i nie podziela opinii, że nie jest możliwe ich spełnienie przez dostępne na rynku rozwiązania”.

Po drugie, rysunki w dokumentacji mają charakter poglądowy i estetyczny, co jest zgodne z prawem zamówień publicznych. Nie nakazują zastosowania konkretnej marki.

Po trzecie, norma 140 lm/W nie jest sztuczną barierą dla oferentów, ale parametrem sprzyjającym oszczędności energii – spełnia ją wielu producentów. To wymóg podnoszący jakość inwestycji, a nie ograniczający konkurencję.

Warunki udziału w postępowaniu zostały doprecyzowane i opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych (ogłoszenia z 17 i 25 lipca 2025 r.), a zmiany miały na celu zwiększenie konkurencyjności i transparentności przetargu.

Zarzut „ustawienia przetargu” jest nieuzasadniony – dokumentacja przetargowa została przygotowana zgodnie z prawem, a wymogi techniczne służą interesowi mieszkańców, a nie konkretnej firmie.

Nie ma podstaw do unieważnienia przetargu

Radny Wieteska w swoich wypowiedziach wzywa do „anulowania” przetargu. Jest to instytucja nieznana polskiemu prawu. Ustawa Prawo zamówień publicznych przewiduje możliwość unieważnienia postępowania, ale wyłącznie w ściśle określonych sytuacjach. Zgodnie z art. 255 Pzp, należą do nich m.in.:

  • brak oferty lub odrzucenie wszystkich ofert,
  • istotna zmiana okoliczności, która powoduje, że prowadzenie postępowania nie leży w interesie publicznym,
  • wada postępowania uniemożliwiająca zawarcie ważnej umowy.

Podnoszone przez radnego Wieteskę kwestie nie stanowią wady prawnej postępowania. Są natomiast świadomą decyzją inwestycyjną, podyktowaną analizą kosztów i ograniczeniami budżetowymi.

Uczciwość i przejrzystość

Ogłoszenie o przetargu na modernizację oświetlenia publicznego zostało dwukrotnie modyfikowane i doprecyzowane, m.in. w zakresie terminów i warunków udziału. Postępowanie jest prowadzone w sposób przejrzysty i zgodny z procedurami przewidzianymi w prawie zamówień publicznych. Dokumentacja przetargowa była przygotowana zgodnie z prawem i poddana procedurze publikacji w Biuletynie Zamówień Publicznych, z możliwością zadawania pytań przez wykonawców, którzy otrzymywali odpowiedzi w trybie jawnym.

Unieważnienie postępowania na obecnym etapie – bez zaistnienia przesłanek ustawowych – mogłoby narazić Gminę na zarzut naruszenia prawa, ale także na kilkumiesięczne opóźnienie inwestycji oraz zwiększenie jej kosztów, co byłoby sprzeczne z interesem mieszkańców.

Podsumowanie

Modernizacja oświetlenia w gminie Raszyn to inwestycja przygotowana z myślą o oszczędności, bezpieczeństwie i przyszłym rozwoju inteligentnego systemu zarządzania. Zarzuty, które pojawiły się w przestrzeni publicznej, polegają na dezinformacji oraz nie uwzględniają realiów budżetowych i obowiązujących norm technicznych.

Przedmiot trwającego przetargu łączy oszczędności tu i teraz z możliwością rozbudowy systemu oświetlenia ulicznego w przyszłości.

29.07.2025
Komunikat
Społeczność Gminy Raszyn z dumą świętuje kolejne sukcesy Igi Świątek. Z upoważnienia wójt Bogumiły Stępińskiej-Gniadek wicewójt…
25.07.2025
Inwestycje
  Z przyjemnością informujemy, że Gmina Raszyn otrzymała dofinansowanie w wysokości 354 240 zł w ramach Mazowieckiego…
24.07.2025
Inwestycje
  Z przyjemnością informujemy, że Gmina Raszyn uzyskała dofinansowanie ze środków Województwa Mazowieckiego w ramach programu „…