Nabór wniosków o zakup preferencyjny paliwa stałego | Gmina Raszyn

Nabór wniosków o zakup preferencyjny paliwa stałego

Plakat: Nabór wniosków o zakup preferencyjny paliwa stałego

Szanowni Mieszkańcy, w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 27 października 2022r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych informujemy, iż od dnia 07.11.2022 r. Gmina Raszyn rozpoczyna przyjmowanie wniosków na zakup paliwa stałego.

Rodziny korzystające z węgla jako głównego źródła ciepła, będą miały możliwość zakupu tańszego opału w gwarantowanej cenie nie wyższej niż 2000 zł brutto za tonę. Do tej kwoty nie są wliczone koszty transportu węgla z miejsca składowania w gminie do domu nabywcy opału.

Do dokonania zakupu preferencyjnego jest uprawniona osoba fizyczna w gospodarstwie domowym, która spełnia warunki uprawniające do dodatku węglowego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym.

W ramach zakupu preferencyjnego członek gospodarstwa domowego będzie mógł kupić węgiel w dwóch partiach:

  1. do końca 2022r. - 1,5 tony/gospodarstwo domowe
  2. od 01.01.2023r. – 1,5 tony/gospodarstwo domowe.

Gmina nie będzie miała wpływu na jakość dostarczonego jej węgla. Za jakość węgla odpowiadać będą podmioty wprowadzające do obrotu paliwa stałe, z przeznaczeniem dla gospodarstw domowych wskazane przez Ministra Aktywów Państwowych. Oferowany gminom do sprzedaży węgiel będzie posiadał niezbędne certyfikaty jakości.

Możliwość zakupu węgla po preferencyjnej cenie nie będzie dotyczyła osób, które nabyły węgiel w cenie niższej niż 2 000 zł brutto za tonę w sezonie grzewczym 2022/2023.

Wnioski można składać w Biurze Obsługi Mieszkańców Urzędu Gminy Raszyn ul. Szkolna 2a, 05-090 Raszyn lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.

Jedno gospodarstwo domowe może złożyć tylko jeden wniosek o zakup preferencyjny. 

Procedura zakupu węgla:

  1. Złożenie wniosku do Urzędu Gminy Raszyn.
  2. Weryfikacja wniosku i sprawdzenie poprawności złożonych dokumentów przez Urząd Gminy.
  3. Informacja telefoniczna do wnioskodawcy z Urzędu, o zakwalifikowaniu wniosku do zakupu węgla oraz informacja o konieczności uiszczenia opłaty.
  4. Zapłata za węgiel przez wnioskodawcę na konto bankowe Urzędu Gminy.
  5. Ponowny kontakt telefoniczny z Urzędu, o zaksięgowaniu wpłaty oraz wskazanie przez Gminę punktu odbioru węgla.
  6. Wydanie przez Urząd Gminy Raszyn zaświadczenia uprawniającego do odbioru paliwa stałego.
  7. Odbiór węgla przez wnioskodawcę, we wskazanym przez Gminę punkcie.

Co nastąpi po złożeniu wniosku?

  • Złożony wniosek będzie podlegał weryfikacji. 
  • W przypadku błędów we wniosku, wnioskodawca zostanie wezwany do ich poprawienia.
  • Jeśli z wniosku będzie wynikać, że wnioskodawcy nie przysługuje prawo do zakupu preferencyjnego węgla stosowna informacja zostanie przekazana e -mailem lub listownie – w zależności od sposobu wniesienia wniosku.
  • Jeśli wniosek zostanie zweryfikowany pomyślnie, osoba z Urzędu skontaktuje się z wnioskodawcą na numer telefonu podany we wniosku,  celem potwierdzenia i podania sposobu płatności za węgiel. Wnioskodawca zostanie poproszony o uiszczenie zapłaty za węgiel (2000 zł/tonę) na konto Gminy Raszyn, a w tytule przelewu koniecznie należy wpisać: WĘGIEL - imię i nazwisko wnioskodawcy wraz z adresem gospodarstwa domowego, na który jest złożony wniosek. Numer konta bankowego będzie podany również na stronie internetowej Gminy.
  • Po zaksięgowaniu wpłaty na konto osoba upoważniona z Urzędu, telefonicznie przekaże informację wnioskodawcy podając miejsce odbioru węgla.
  • Węgiel można odebrać tylko na podstawie zaświadczenia wydanego przez Urząd Gminy Raszyn uprawniającego do odbioru paliwa stałego.
  • Do punktu odbioru węgla może udać się wnioskodawca lub osoba pisemnie upoważniona przez wnioskodawcę W obu przypadkach należy legitymować się dowodem tożsamości.

UWAGA!

  • Nie należy dokonywać płatności za węgiel, dopóki weryfikacja wniosku nie zostanie potwierdzona telefonicznie przez osobę upoważnioną z Urzędu. 
  • Miejsce i termin odbioru węgla będzie ustalany dopiero po zaksięgowaniu wpłaty na koncie Urzędu.

Weryfikacja wniosków i dystrybucja węgla będzie odbywać się sukcesywnie według kolejności zgłoszeń.

Wniosek o dodatek węglowy nie jest równoznaczny z wnioskiem o zakup paliwa stałego po preferencyjnych cenach. Zakup paliwa stałego w ramach ww. ustawy wymaga złożenia odrębnego wniosku w Biurze Obsługi Mieszkańca w Urzędzie Gminy Raszyn. 

Więcej informacji można uzyskać pod nr telefonu 22 701 79 16 lub 22 701 79 10.

 

19.04.2024
Kurier
Pobierz najnowszy numer Kuriera Raszyńskiego: Kurier Raszyński 153/2024 
16.04.2024
Wydarzenie plenerowe
13.04.2024 SOBOTA godz. 9:00 Rajd Szlakiem naszej historii – start sprzed SP Raszyn (organizator Szkoła Podstawowa w Raszynie)…
16.04.2024
Warsztaty
Serdecznie zapraszamy na bezpłatne warsztaty z VR (Virtual Reality) Liczba miejsc ograniczona. Sobota 20.04.2024 r. w godz. 09:…