Wydanie zezwolenia na sprzedaż lub podawanie napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży
- Wypełniony wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż/podawanie napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży,
- Zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub odpis z rejestru przedsiębiorców,
- Dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych,
- Pisemną zgodę właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym,
- Decyzję właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego o zatwierdzeniu zakładu, o którym mowa w art. 65 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2015r., poz. 594 z poźn. zm.).
Referat Podatków, Opłat lokalnych i Ewidencji Działalności Gospodarczej
Wymiar i księgowość podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego dla osób prawnych
pok. 5 (parter)
tel. 22 701 77 95
- Opłatę wnosi się, przed wydaniem zezwolenia, w wysokości:
- 525 zł na sprzedaż napojów zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa,
- 525 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5% do 18% (z wyjątkiem piwa),
- 2100 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18% alkoholu.
- Opłata dotyczy przedsiębiorców rozpoczynających działalność gospodarczą.
- Przedsiębiorcy, prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w roku poprzednim, są obowiązani do złożenia, do dnia 31 stycznia, pisemnego oświadczenia (w pok. nr 5) o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży za rok poprzedni - na tej podstawie zostaje wyliczona opłata.
- Opłata wnoszona jest w każdym roku kalendarzowym objętym zezwoleniem w trzech równych ratach w terminach do 31 stycznia, 31 maja i 30 września danego roku kalendarzowego.
- Nie dokonanie wpłaty przez przedsiębiorcę w w/w terminie powoduje nałożenie opłaty dodatkowej stanowiącej 30% opłaty rocznej podstawowej, natomiast nie wniesienie opłaty powiększonej o 30% od opłaty rocznej podstawowej w terminie 30 dni od dnia upływu terminu powoduje wygaśnięcie zezwolenia - przedsiębiorca może wystąpić z wnioskiem o wydanie nowego zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia wydania decyzji o wygaśnięciu zezwolenia.
Opłatę można dokonać w kasie Urzędu Gminy Raszyn lub na konto Urzędu Gminy w Raszynie: nr konta 65 8004 0002 2001 0000 0316 0001.
Rozpatrzenie sprawy, wydanie zezwolenia lub jego odmowa następuje w terminie miesiąca od daty złożenia wniosku.
- Od decyzji służy prawo odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie, ul. Kielecka 44 w ciągu 14 dni od daty otrzymania decyzji za pośrednictwem Wójta Gminy Raszyn,
- Zażalenie na postanowienie Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, w terminie 7 dni, za pośrednictwem Wójta Gminy Raszyn.
Wniosek opiniowany jest przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. W przypadku udzielenia zezwolenia wnioskodawca odbiera decyzję osobiście (pok. nr 5).
Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży wydaje się oddzielnie na następujące rodzaje napojów alkoholowych:
- do 4,5% alkoholu oraz piwa
- powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa)
- powyżej 18% alkoholu
Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w roku poprzednim są zobowiązani do złożenia pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim gdy wartość sprzedaży przekroczyła:
- 37 500,00 zł dla napojów alkoholowych o zawartości do 4,5 % alkoholu oraz piwa - wnosi 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim
- 37 500,00 zł dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej 4,5% do 18% z wyjątkiem piwa - wnosi 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim
- 77 000,00 zł dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18% alkoholu - wnosi 2,7% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim
Zezwolenie wydaje się, gdy usytuowanie punktu sprzedaży jest zgodne z zapisami uchwały Rady Gminy Raszyn i ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Zezwolenie wydaje się na czas oznaczony, nie krótszy niż 2 lata.
Jednym z warunków sprzedaży napojów alkoholowych jest posiadanie zaświadczenia potwierdzającego dokonanie opłaty za korzystanie z zezwolenia.
Opłata za korzystanie z zezwolenia wnoszona jest w każdym roku kalendarzowym, objętym zezwoleniem.
W roku nabycia zezwolenia lub utraty jego ważności, opłat dokonuje się w wysokości proporcjonalnej do okresu ważności zezwolenia.