Budowa i wdrożenie zintegrowanego systemu wsparcia usług opiekuńczych opartego na narzędziach TIK na terenie Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego (E-Opieka)
Projekt pn. "Budowa i wdrożenie zintegrowanego systemu wsparcia usług opiekuńczych opartego na narzędziach TIK na terenie Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego (E-Opieka)" współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020
Informacje dotyczące projektu
Wartość całkowita projektu: 26 093 125,00 zł
Wkład własny: 5 233 817,72 zł
Wartość dofinansowania: 20 859 307,28 zł
Źródło dofinansowania: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, Program Operacyjny: Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego 2014-2020
Priorytet: II Wzrost e-potencjału Mazowsza
Działanie: 2.1 E-usługi
Planowany okres realizacji projektu: 01.01.2016 – 31.10.2023 r.
Jednostka realizująca projekt: Miasto Stołeczne Warszawa / Biuro Pomocy i Projektów Społecznych
Projekt realizowany jest w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, których liderem jest Miasto Stołeczne Warszawa, a partnerami 10 gmin:
- Grodzisk Mazowiecki,
- Jabłonna,
- Karczew,
- Legionowo,
- Marki,
- Pruszków,
- Raszyn,
- Wieliszew,
- Zielonka,
- Żyrardów
oraz Stołeczne Centrum Opiekuńczo-Lecznicze (SCOL).
Projekt realizowany jest we współpracy z Centrum Usług Społecznych "Społeczna Warszawa" oraz 14 warszawskimi domami pomocy społecznej:
- Centrum Alzheimera, Al. Wilanowska 257
- Domem Pomocy Społecznej im. Matysiaków, ul. Arabska 3
- Domem Pomocy Społecznej „Syrena”, ul. Syreny 26
- Domem Pomocy Społecznej „Chemik”, ul. Korotyńskiego 10
- Domem Pomocy Społecznej „Pod Brzozami”, ul. Bohaterów 46/48
- Domem Pomocy Społecznej „Budowlani”, ul. Elekcyjna 6
- Domem Pomocy Społecznej "Pracownika Oświaty", ul. Parkowa 7a
- Domem Pomocy Społecznej, ul. Wójtowska 13
- Domem Pomocy Społecznej „Kombatant”, ul. Sternicza 125
- Domem Pomocy Społecznej dla Kombatantów, ul. Dickensa 25
- Domem Pomocy Społecznej im. Św. Brata Alberta, ul. Kawęczyńska 4b
- Domem Pomocy Społecznej „Leśny”, ul. Tułowicka 3
- Domem Pomocy Społecznej „Na Bachusa”, ul. Bachusa 7
- Domem Pomocy Społecznej „Na Przedwiośniu”, ul. Przedwiośnie 1
Cel główny projektu: Poprawa jakości życia osób korzystających z usług opiekuńczych świadczonych przez samorządy gminne Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego ZIT poprzez budowę i wdrożenie systemu wsparcia tych usług, opartego na narzędziach technologii informacyjno-komunikacyjnych w miejscu zamieszkania oraz domach pomocy społecznej.
Grupa docelowa: osoby niesamodzielne z 11 gmin Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego
Główne działania w projekcie:
1. Zapewnienie centrum teleopieki i urządzeń monitorujących poprzez wdrożenie podsystemu teleopieki w ramach Systemu "E-Opieka"
W ramach tego działania zostanie zapewnione centrum teleopieki 24/7 świadczące teleusługi oraz teleopiekę ze szczególnym uwzględnieniem e-usług, które będzie posiadało podstawowe informacje o wszystkich podopiecznych z obszaru Warszawy i gmin uczestniczących w projekcie.
Na podstawie danych zgromadzonych przez centrum teleopieki 24/7 będzie podejmowana decyzja o rodzaju pomocy (np. wezwanie pogotowia ratunkowego, powiadomienie pracownika socjalnego, członka rodziny o zdarzeniu lub niepokojących objawach, powiadomienie innych służb np. policji, straży pożarnej itp.), która zostanie udzielona.
W ramach zadania zostaną zapewnione urządzenia umożliwiające osobom objętym wsparciem kontakt z centrum wsparcia: urządzenia typu smart, np. tablet, technologie ubieralne np. przycisk SOS, bransoletka/opaska. Dzięki zastosowanym narzędziom TIK możliwe będzie monitorowanie stanu zdrowia i parametrów życiowych osób korzystających z usług opiekuńczych. Dane będą przekazywane w czasie rzeczywistym do centrum teleopieki 24/7, gdzie zostanie podjęta decyzja o rodzaju pomocy. Zostaną również zainstalowane czujniki bezpieczeństwa. Inicjują one alarmy przy przekroczeniu dopuszczalnych norm, pozwalając zapobiec zagrażającym zdrowiu i życiu sytuacjom, takimi jak wybuch gazu czy zaczadzenie. Instalacja tego typu czujników jest szczególnie istotna w przypadku grupy docelowej projektu E-Opieka, czyli osób starszych, której zdarza się zapomnieć o zakręceniu gazu czy np. wyłączeniu żelazka. Ponadto część osób objętych opieką środowiskową mieszka w mieszkaniach niewyposażonych w bezpieczne instalacje gazowe i elektryczne.
2. Wsparcie świadczonych usług i kontrola ich jakości poprzez wdrożenie Systemu "E-Opieka" w zakresie podsystemu koordynacji i monitoringu usług opiekuńczych
W ramach podsystemu zostaną wdrożone rozwiązania mające na celu ułatwienie codziennej pracy pracowników ośrodków pomocy społecznej, a zwłaszcza usprawnienie etapu przygotowania i wypełniania dokumentacji oraz skuteczny monitoring pracy opiekunów i opiekunek pełniących obowiązki służbowe na terenie gmin biorących udział w projekcie.
Pracownicy ośrodków pomocy społecznej prowadzący wywiady środowiskowe zostaną wyposażeni w np. laptopy, notebooki i/lub długopisy elektroniczne, co skróci czas związany z przygotowywaniem dokumentacji dot. świadczeń.
Zastosowanie narzędzi TIK pozwoli również na skuteczne monitorowanie usług świadczonych przez opiekunów i opiekunki w gminach biorących udział w projekcie, a dzięki temu na wystandaryzowanie i podniesienie jakości świadczonych usług poprzez zastosowanie narzędzi optymalizacji ich pracy oraz badania poziomu świadczonych usług. Rozwiązania pozwolą nie tylko sprawdzić, czy wizyta się odbyła, ale też czy została przeprowadzona o zaplanowanej porze, ile trwała i czy wszystkie czynności zostały wykonane. Możliwy będzie również stały kontakt z pracownikiem, a dzięki aplikacji, opiekunowie będą mieli stały dostęp do swojego harmonogramu - w razie ewentualnych zmian, będą o tym na bieżąco informowani.
Rodziny beneficjentów usług będą mogły być powiadamiane o stanie realizacji usług poprzez portal informacyjny. Dodatkową funkcjonalnością będzie możliwość oceny pracy opiekunki przez podopiecznego i potwierdzenie, że wszystkie usługi zostały wykonane we właściwy sposób lub zgłoszenie uwag.
3. Zapewnienie relacji społecznych poprzez wykorzystanie narzędzi TIK
Działanie będzie realizowane poprzez stworzenie portalu informacyjnego dla odbiorców usług opiekuńczych i teleopieki powiązanego z Systemem "E-Opieka" oraz wykorzystanie istniejących aplikacji społecznościowych opartych na urządzeniach mobilnych.
Portal i aplikacje zainstalowane na tabletach przeznaczonych na cele społecznoście pomogą użytkownikom łączyć się z kręgami osób, które ufają sobie, a także z siecią opiekunów i innych profesjonalistów, którzy poprawiają jakość ich życia, bezpieczeństwo oraz pozwalają dłużej żyć niezależnie. Przyczynią się do wzmocnienia więzi rodzinnych, przyjacielskich oraz sąsiedzkich i umożliwią kontakt z profesjonalistami na przykład poprzez zadanie pytań na temat usług społecznych, czy też kwestii zdrowotnych. Wszyscy członkowie, którzy znajdą się w kole zaufania użytkownika mogą odpowiedzieć na potrzeby i zawiadomienia, a także komunikować się ze sobą dzięki czemu osoby korzystające z usług opiekuńczych będą czuły, że otrzymały odpowiednie wsparcie. Działania te zwiększają poczucie bezpieczeństwa i dobrostanu odbiorców usługi.
4. Wdrożenie systemu informatycznego w domach pomocy społecznej
W ramach działania zostanie przygotowany system informatyczny, który usprawni zarządzanie danymi gromadzonymi w domach pomocy społecznej, dzięki czemu zwiększy się efektywność oferowanych usług dla mieszkańców. System usprawni funkcjonowanie domów pomocy społecznej m.in. w zakresie: świadczenia usług działu socjalnego, świadczenia usług opiekuńczo-pielęgnacyjnych, tworzenia elektronicznych indywidualnych planów wsparcia mieszkańca, generowaniu raportów i sprawozdań oraz przy tworzeniu harmonogramów pracy pracowników. Również w przypadku domów pomocy społecznej zastosowane będą narzędzia TIK monitorujące stan zdrowia i parametry życiowe mieszkańców. Podobnie jak przy usługach opiekuńczych również w domach pomocy społecznej planowane jest zastosowanie tzw. kiosku diagnostycznego, a także urządzeń ubieralnych, które na celu mają szybkie reagowanie na zdarzenia dzięki natychmiastowej łączności między mieszkańcami a pracownikami działów opiekuńczo-pielęgnacyjnych.
W domach pomocy społecznej planowane jest zastosowanie tzw. kiosku diagnostycznego, a także urządzeń ubieralnych, które na celu mają szybkie reagowanie na zdarzenia dzięki natychmiastowej łączności między mieszkańcami a pracownikami działów opiekuńczo-pielęgnacyjnych.
5. Działania promocyjne
W ramach projektu zostaną podjęte działania mające na celu promocję projektu wśród odbiorców projektu poprzez przygotowanie materiałów promocyjnych i/lub publikacji. Zostanie przygotowana konferencja otwierająca i zamykająca dla interesariuszy projektu. W ramach działań promocyjnych planowane jest przygotowanie również identyfikacji wizualnej dla projektu, która będzie wspólna dla wszystkich rozwiązań cyfrowych, tak aby tworzyła spójny system e-usług.
Realizacja wszystkich działań przyczyni się do stworzenia systemu wsparcia usług, opartego na narzędziach technologii informacyjno-komunikacyjnych w miejscu zamieszkania oraz domach pomocy społecznej.
Projekt realizowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020.
Gmina Raszyn otrzymała dofinansowanie 65.880,60. Wkład własny 13.176,12. Realizacja projektu przewidziana jest do 2022 roku.
E-Opieka to wspólny projekt m.st. Warszawy i kilku samorządów z Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego. Gmina Raszyn uczestniczy w tym projekcie jako partner Warszawy. Dzięki realizacji projektu mieszkańcy z terenu Gminy wymagający opieki medycznej i wsparcia, otrzymają urządzenia typu smart monitorujące wybrane funkcje życiowe, bezpieczeństwo oraz umożliwiające tym osobom kontakt z centrum wsparcia 24/7. Centrum to będzie świadczyło e-usługi i teleopiekę 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu.